Eine ernste Wahl.

Novellette von R. v. Rawitz.
in: „Grazer Volksblatt” vom 12.09.1909
in: „Nieuwsblad van het Noorden” vom 09.02.1908


Baron Fritz Overstegen hatte im Monopolhotel gegessen, bei Kranzler in der Fensternische seinen Kaffee genommen, war in einer Autodroschke nach seiner eleganten Junggesellenwohnung gefahren, hatte geschlafen und lag nun in der Stunde des hereinbrechenden Abends auf einer Ottomane, eine Zigarette rauchend, deren feine blaue Ringe langsam zum Plafond emporschwebten. Draußen fiel der Schnee, von keinem Winde gekräuselt, gerade und lautlos. Das fahle Gelb am Westhorizont war längst verglommen. Selten nur wurde in der vornehmen Straße das Geräusch eines Wagens vernehmbar; jetzt klang ein gedämpfter Schritt über den Asphalt, der Laternenanzünder kreuzte den Damm, um seiner Pflicht zu genügen.

„Dämmerung,” sprach der Baron vor sich hin, „Dämmerung des Tages, Dämmerung des Jahres. Wie lange dauert es, dann ist auch die Dämmerung des Lebens da! Dann bist du ein alter grauer Kerl, der an nichts mehr Vergnügen empfindet, der seine Diät sorgfältig regeln, seinen Hausarzt öfters konsultieren muß, dem das Zipperlein das Tanzen, der Magenkatarrh das Trinken, die Nerven das Theater verbieten! Von dem die Freunde sagen, er sei eigentlich eine verbrauchte alte Maschine, den die alten Damen mitleidig als vierten Mann zum Whistpartiechen engagieren, den die jungen Mädchen — ignorieren. Ja — ignorieren! Und das ist das Schrecklichste!! Beim Himmel, der Morgen, an dem ich entdecke, daß man mich nicht mehr als „jungen Mann” nimmt, sich in die „alte Garde” einrangiert, der Morgen wird schrecklich sein! Zwar mit fünfunddreißig Jahren habe ich noch eine hübsche Hoffnungsfrist vor mir, denn wir Männer werden doch erst gegen fünfzig alt! Aber trotzdem. Auch diese Zeit kommt einmal! Wie dem entgehen? Wie der Bestimmung, ein „alter Onkel” zu werden, entfliehen? — Ja! Wie ich auch hin- und hersinne, es gibt nur  e i n Mittel: zu heiraten!

Er warf die Zigarette in eine Jaspisschale, entnahm dem Silberetui mit der siebenzackigen Krone eine neue, zündete sie an einem elektrischen Feuerzeug an, zog die dicke türkische Decke fester um sich und fuhr in seinen Meditationen fort.

„Heiraten! Sehr schön! Zweifellos eine sehr anständige Art, aus der Jugend in die vorgerückteren Jahre hinüberzuschweben! Aber wen? Das ist eine Frage! Jedenfalls nur ein Wesen, das mir ganz sympathisch — oder sagen wir: kongenial wäre. Eine Frau mit künstlerischen Idealen und Kunstverständnis, mit gesellschaftlicher Tournüre, mit Geist und vor allem mit — Herz! Mit sehr viel Herz! Gibt es das? Vielleicht? Ich hoffe. Ja! Ich wage bestimmt zu sagen: Ja! Es gibt eine solche! Alles, was ich bisher von ihr gesehen und gehört habe, deutet auf eine vollendete Persönlichkeit! — Und dazu schön, jung, geistreich, berühmt — — alle Wetter, ich habe wirklich vergessen, nachzusehen, ob sie heute spielt!”

Er drückte einen Knopf, der Diener mit der schweren Bronzelampe und den Zeitungen erschien. Da stand es, auf der letzten Seite: „Theater des Südens. Heute: „Romeo und Julia” von Shakespeare; Romeo: Hans Müller, Julia: Katharina Eschenburg. — Anfang halb 8 Uhr.”

„Sie als Julia! Sie als liebendes Veroneser Mädchen — und das hätte ich hier beinahe versäumt! Glücklicherweise hab' ich noch reichlich Zeit. Das Wetter ist klar und freundlich — ich werde den Weg zu Fuß gehen. — Johann — den kleinen Gehpelz und Zylinder — ich gehe ins Theater.”

Der Baron machte langsam und sehr sorgfältig Toilette, fand auch noch Zeit, einige Blicke in den Shakespeare zu werfen und schritt dann gemächlich durch den schönen Winterabend dem Süden-Theater zu. Die Straßen wimmelten von Passanten, die aus den Geschäften kamen oder in die Theater eilten; Trams, Omnibusse, Droschken, alles war dicht besetzt. Auch vor dem Süden-Theater scharte sich eine dichte Menge. Baron Overstegen, der dort zu früh eintraf, amüsierte sich damit, zu sehen, wie wohl an fünfzig oder hundert Personen am Billettschalter mit Ungeduld des Augenblicks harrten, der sie in den Besitz der ersehnten Eintrittskarte setzte. Da standen Herren und Damen dicht aneinandergedrängt, Alte und Junge, Elegante und Einfache, und — ah! — da erkannte er unter den Wartenden zwei Gesichter.

„Guten Abend, gnädige Frau, guten Abend, gnädiges Fräulein — — haben Sie noch keine Billetts? — Wollen Sie mir das Vergnügen machen, meine Loge anzunehmen? Ich bin Abonnent — — und Sie ersparen sich das Warten!”

Die beiden Damen lösten sich aus der Menge und schritten an der Seite des Barons, der sie mit Handkuß und gezogenem Hut begrüßt hatte, in das erleuchtete Foyer hinein!

„Sie sind überaus liebenswürdig, Herr Baron, Evchen und ich wissen wirklich nicht, ob wir Ihre Frcundlichkeit annehmen dürfen?!”

„Aber — ich bitte sehr — Sie machen mich sehr glücklich!”

Eine halbe Stunde später begann „Romeo und Julie”. Der Baron hatte die beiden Vorderplätze der Loge der Geheimrätin und ihrer schönen Tochter zur Verfügung gestellt und selber im Hintergründe Platz genommen, wo er eine doppelte Aussicht genoß: auf die Bühne und auf das reizende Profil des jungen Mädchens. Evchen Brand war eine blonde Schönheit und auf allen Bällen von Anbetern und Verehrern umschwärmt. Aber bei diesem Anbeten und Umschwärmcn hatte es auch sein Bewenden, und keiner der schmachtenden Leutnants oder Assessoren dachte an das ernste Band der Ehe, denn die Tatsache war weltbekannt: Geheimrats besaßen keinen Pfennig Vermögen. Von Schönheit, Liebenswürdigkeit und dem bißchen Malerei, das Eva trieb (sie kopiert im Museum alte Meister) kann man nicht heiraten und einen Hausstand führen.

Baron Overstegen kannte die Herrschaften schon seit zwei Jahren; er hatte öfters mit Evchen getanzt, auch einmal an einem kleinen Diner bei ihrem Vater, dem Geh. Regierungsrat im Ministerium, teilgcnommen. Das junge Mädchen hatte immer auf ihn einen tiefen Eindruck gemacht, aber so gut wie heute äbend, hatte sie ihm noch nie gefallen. Wie das reizende Gesichtchen glühte, wie der schlanke Körper zusammenbebte, wie sie alle Leiden und Freuden mit den beiden Liebenden Shakespeares mit empfand und mit durchlebte.

Es wurde aber auch wirklich ausgezeichnet da oben gespielt. War Herr Müller ein jugendlich-biegsamer feuriger Romeo, so entfesselte die geniale Eschenburg als Julia wahre Orkane des Beifalls. Diese geschmeidige Brünette mit den verschleierten Augen, mit der melodischen Stimme, mit einer fast erschreckenden Leidenschaft war das Ideal der verliebten Capuletti, war ein hinreißendes Weib, das jedes Hörers Herz im Sturme zu gewinnen wußte. Als der Vorhang zum letzten Male fiel, reichte man ihr unter dem Jubel des Publikums duftige Blumenspenden auf die Szene; sie verneigte sich dankend, besonders nach der Eckloge, die Overstegen mit seinen Gästen innehatte.

„Und nun haben Sie unsern herzlichsten Dank!” sagte die Geheimrätin, als man sich vor dem Theater trennte. „Es war wunderschön!”

„Freue mich sehr, daß ich dienen konnte — hoffentlich findet sich bald wieder die Gelegenheit — oder sehe ich Sie irgendwo anders? Aus einem Ball? Einem Wohltätigkeitsfest?”

„Wir sind heute in acht Tagen auf dem großen Basar draußen bei Kroll! —”

„Da bin ich natürlich auch. — Guten Abend, meine Damen, meine Empfehlung dem Herrn Geheimen Rat!” —

In tiefen Gedanken ging der Baron nach Hause. Wie großartig hatte die Eschenburg gespielt! Wie wunderschön hatte sie ausgesehen! Wie schmeichelnd hatte die süße Stimme geklungen, dieselbe Stimme, die ihm noch jüngst versichert hatte: „Ich spiele eigentlich immer nur für  e i n e Person, die ich im Hause weiß, eine verwandte, befreundete Seele!” War  e r das? War  e r es, für den das geniale Weib glühte? — Aber dann tauchte neben den schwarzen Locken der Tragödin ein blondes Köpfchen auf: Evchens goldiges Haupt, umflossen von allem Liebreiz der Jugend. Wie hatte auf diesem feinen Gesichtchen Röte und Blässe gewechselt, wie hatte diese schlanke Gestalt gezittert, als oben auf der Szene die Shakespeareschen Zauber walteten! Mit welchen strahlenden Augen hatte sie ihm zum Abschied die Hand gedrückt, mit welchem Erröten ihr „Auf Wiedersehen!” geflüstert. Ja — sie war ein Frauenbild voll seltener Anmut und Lieblichkeit!

Spät, sehr spät erst schlief der Baron an diesem Abend ein, und auch in der ganzen darauffolgenden Woche war er sehr zerstreut und ganz gegen seine sonstigen Gewohnheiten unpünktlich. Selbst der Brief, der ihn sonst sehr vergnügt und lustig gestimmt hatte (— „Verehrter Baron, ich hoffe Sie auf dem Wohltätigkeitsbasar bei Kroll zu sehen?! Ich habe eine Blumenbude arrangiert. Ihre K. Eschenburg” —) riß ihn nicht aus seiner Stimmung und vertiefte nur sein Mißbehagen. „Wer kennt die Frauen?” sprach er oft zu sich, „wer kann ihnen bis auf den Grund des Herzens sehen? Ich will doch glücklich werden. Auf dem Basar werden sie beide sein — ich werde vergleichen können, — aber wie wird der Ausgang sein?”

Wie es bei nervösen Personen oft der Fall ist, so steigerte sich auch die Erwartung des Barons bis zu fieberhafter Höhe. Er war am Abend des Basars einer der ersten in den schönen Festsälen, als noch Kellner und Arrangeure ihres Amtes walteten. Ungeduldig schritt er die Räume entlang, einen Blick bald auf die Uhr, bald in den Spiegel werfend. Die Damen ließen auf sich warten. Endlich, als ihm die Zeit zu lang wurde, hing er den Mantel um und schritt hinaus nach der offenen Vorhalle, um eine Zigarette zu rauchen und die Anfahrt zu sehen.

Equipagen auf Equipagen, Droschken auf Droschken rollten heran, schöne Frauen und elegante Männer mit sich führend; da glänzten Seidenroben und Ordenssterne. Und unvermittelt daneben — ein Bild der Großstadt — zeigte sich Not und Armut: Halberfrorene Kinder, die mit mageren Händchen Streichhölzer oder Wachskerzen anboten: „Schöne Dame, lieber Herr — Fünfminutenbrenner! Brennen taghell!”

Baron Overstegen wollte soeben einem der Kinder etwas abkaufen, als ein plötzlicher Anblick seinen Fuß hemmte: Aus einer Mietskutsche war eine verschleierte Dame gestiegen, im rosa Seidenkleid, darüber prachtvollen Pelzmantel und persischen Cachenez. An sie heran war mit bescheidener Bitte einer der kleinen Krausköpfe getreten, seine Zigarrmschachtel voll Wachsbrenner vor sich haltend und seine Ware anpreisend. Die Dame empfand diese Annäherung als unliebsame Störung und machte eine abwehrende Bewegung: „Fort, du schmutziger Bengel!” rief sie, „du trittst mir ja auf das Kleid!” Und dann rauschte sie die breite Freitreppe empor in das Meer der Lichter, das ihr von oben her entgegenflutete.

Diese Stimme — Overstegen kannte sie! Unter Tausenden von Stimmen hätte er das Organ wieder erkannt! Diese Stimme, die so oft von der Bühne in den Tönen der Barmherzigkeit und des edelsten Mitleides zu ihm erklungen war, und die jetzt disharmonisch sein Ohr berührte. Kopfschüttelnd trat er tiefer in den Schatten eines Pfeilers. Zehn, fünfzehn Minuten vergingen, da rollte eine einfache Droschke an, der zwei Damen entstiegen. Während die ältere den Kutscher bezahlte, kaufte die jüngere einem kleinen Mädchen, das mit seinen Waren nähertrat, eine Kleinigkeit ab.

„Wie heißt du? Elschen? Da, Kindchen — deine Mama soll dir etwas hübsches Warmes kochen, wenn du nach Hause kommst, du kleines, braunes Ding!”

Das Kind knixte und sah strahlend vor Freude das Geldstück in seiner Hand an, so daß es vergaß, sein „Danke schön!” zu stammeln.

Langsam schritt der Baron hinter den Damen her, in die Festsäle zurück, wo jetzt mit einem Konzert und lebenden Bildern der Basar seinen Anfang nahm. In einem kleinen, hübsch arrangierten Zelte verkauften Eva Brand und ihre Mutter Ansichtskarten, die Evchen selbst gemalt hatte. Als der erste Ansturm der Dandys und Bewunderer des schönen Mädchens sich verlaufen hatte, trat der Baron an den Stand heran:

„Schönen guten Abend, gnädiges Fräulein!”

Sie glühte auf und reichte ihm die Hand: „Wollen Sie auch eine Kleinigkeit mir abkaufen?”

Er schüttelte den Kopf: „Ich ladde mich gern beschenken.”

Sie lächelte: „Und womit? Einer Künstlerpostkarte? Einem Genrebildchen?”

„Mit etwas ganz anderem: damit, daß Sie, verehrtes Fräulein, mit mir einen Spaziergang durch den Basar machen.”

„Sehr gern, — meine Mama kann solange unseren kleinen Laden verwalten.”

Er bot ihr den Arm und sie schritten durch die laute Menge von Stand zu Stand. Nur den Blumenladen, den Fräulein Eschenburg, in einem wunderbaren Rosakostüm, verführerisch lächelnd, leitete, mied der Baron geflissentlich. Er begnügte sich, mit einem kühlen Gruß daran vorüberzugehen.

Wohl eine Stunde war vorüber, als Overstegen seine Begleiterin, überhäuft mit Einkäufen, die er für sie besorgt hatte, in die Obhut ihrer Mutter zurückbrachte. Er drückte ihr leise die Hand und sagte halblaut: „Auf Wiedersehen — morgen!”

Sie nickte leise und entließ ihn mit dem Ausdruck tiefen Glückes in den schönen Augen.

Danach litt es Overstegen nicht mehr in dem festlichen Trubel; er mußte hinaus in die freie Natur. Langsam ging er durch den nächtigen Tiergarten seinem Heim entgegen, beseligt von der Empfindung, ein Herz gewonnen zu haben, dem die schönste der Gaben des Weibes, die Barmherzigkeit, nicht mangelte. —

Die geniale Eschenburg aber schleuderte, drei Tage später, ein Zeitungsblatt in den Kamin, mit einer Miene, die ihr als Lady Macbeth Ehre gemacht hätte. Und doch enthielt das Blatt keine absprechende Kritik! Aber auf der Rückseite, unter den Familienanzeigen hieß es:

Eva Brand,
Baron Fritz Overstegen,
Verlobte.

— — —

Een ernstige keuze.
Novellette door R.v. RAWITZ.

Baron Fritz Overstegen had in het Monopool-hotel gedineerd, in het restaurant Kranzler zijn koffie gedronken; was in een auto-vigelante naar zijn elegante vrijgezellen-woning gereden en lag nu bij het vallen van den avond op een ottomane, een sigarette rookende, waarvan de blauwe rookringetjes langzaam naar het plafond opstegen. Buiten viel de sneeuw stil en door geen wind bewogen neer. Het bleeke geel aan den westelijken horizont was reeds lang verdwenen. Enkele keeren slechts hoorde men in de voorname straat het gedruisch van een rijtuig; thans klonken gedempte voetstappen op bet asphalt: de lantarenopsteker stak het trottoir over om zijn plicht te vervullen.

Schemering, zei de baron bij zich zelven, schemering van den dag, schemering van het jaar. Hoe lang duurt het, en ook de schemering des levens is gekomen! Dan ben je een oude, grijze kerel, die nergens meer pleizier in heeft, die zijn dieet zorgvuldig regelen, zijn huisdokter herhaaldelijk raadplegen moet, wien door het podagra liet dansen, door zijn maagcatarrh het drinken en door de zenuwen de schouwburg wordt verboden. Een man, van wien de vrienden zeggen, dat hij eigenlijk een versleten oude machine is, dien de oude dames medelijdend als vierde man voor hun whistpartijtje noodigen, dien de jonge meisjes — ignoreeren! Ja — ignoreerenl En dat is het verschrikkelijkste! Bij den hemel, de morgen, waarop ik ontdek, dat men mij niet meer als „jonge man”, beschouwt, maar tot de „oude garde” rekent, die morgen zal vreeselijk zijn. Trouwens, met mijn 35 jaar heb ik nog een heelen tijd voor me, want wij mannen worden immers eerst tegen 50 jaar oud! Maar toch! Het oogenblik komt! Hoe dat ontgaan? Hoe ontsnappen aan het lot van eenmaal „een oude oom” te worden? Ja, hoe ik ook denk en peins, er is slechts één middel; trouwen!

Hij wierp de sigarette in een aschbakje van jaspis, nam een nieuwe uit het zilveren étui met de zevenpuntige kroon, stak ze aan een electrischen sigarenaansteker aan, trok de Turksche deken dichter om zich heen en zette zijn overpeinzingen voort.

„Trouwen! Zeer mooi! Ongetwijfeld een heel fatsoenlijke manier om uit de jeugd tot een rijperen leeftijd over te gaan! Maar hoe? Dat is de kwestie! In elk geval slechts een wezen, dat mij volkomen sympathiek, of — laten we zeggen, dat met mij volkomen gelijk van geest is. Een vrouw met artistieke idealen en begrip van kunst, met beschaafde vormen, met geest en vooral met — hart! Met zeer veel hart! Zou er zoo iemand zijn? Misschien! Ik heb hoop. Ja! Ik waag beslist te zeggen: ja! Er is zoo een! Alles, wat ik tot dusver van haar gezien en gehoord heb, wijst op een persoonlijkheid, die volmaakt is! En daarbij jong, schoon, geestig, beroemd — alle drommels, ik heb werkelijk vergeten na te zien, of ze vandaag ook speelt!”

Hij drukte op een knop, de huisknecht kwam met een bronzen lamp en de couranten. Daar stond het, op de laatste bladzijde: „Theatre van het Zuiden. Heden „Romeo en Julia” van Shakespeare. Romeo: Hans Muller, Julia: Katharina Eschenburg. —¦ Aanvang half acht.”

„Zij als Julia! Zij als beminnend Veronees ... meisje — en dat had ik hier bijna verdroomd! Gelukkig heb ik nog tijd in overvloed. Het weer is helder en vriendelijk — ik zal te voet gaan. Johan — de pelsjas en den hoogen hoed! Ik ga naar den schouwburg!”

De baron maakte langzaam en zeer zorgvuldig toilet, vond ook nog tijd om zijn Shakespeare even in te zien en wandelde toen op zijn gemak bij het mooie winterweer naa ... den schouwburg. De straten wemelden van voetgangers, die uit de kantoren en magazijnen kwamen of naar de schouwburgen snelden; trams, omnibussen, vigelantes, alles was dicht bezet. Ook voor den Zuiderschouwburg schaarde zich een dichte menigte. Baron Overstegen, die daar te vroeg aankwam, vermaakte zich er mee te zien, hoe wel een vijftig a honderd personen met ongeduld voor het loket op het oogenblik stonden te wachten, hetwelk hun in 't bezit zou stellen van een kaartje. Daar stonden dames en heeren dicht op elkaar gedrongen. Oude en jonge, elegante en eenvoudige, en — ha — daar herkende hij onder de wachtenden twee bekende gezichten.

„Goeden avond, mevrouw, goeden avond, juffrouw, — hebt u nog geen kaartjes? Wilt u mij het genoegen doen, van mijn loge gebruik te maken? .... hen ahonnę ik, en u bespaart u het wachten.”

De beide dames maakten zich uit de menigte los en gingen met den baron, die haar met een diepe buiging en een handkus had begroet, den helder verlichten foyer binnen.

„U bent werkelijk buitengewoon vriendelijk, baron. Eva en ik weten haast niet, of we van die vriendelijkheid wel gebruik mogen maken.”

„Wel — natuurlijk — u maakt mij er gelukkig door!”

Een half uur later begon „Romeö en Julia". De baron had de beide voorste plaatsen in zijn loge ter beschikking van de dames gesteld en zelf achterin plaats genomen, waar hij een dubbel uitzicht had: op het tooneel en op het bekoorlijke profiel van het jonge meisje. Eva Brand was een blonde schoonheid en op alle bals door aanbidders en vereerders omringd. Maar daarbij bleef het ook en geen van de smachtende luitenants of assessors dacht aan den ernstigen band van het huwelijk, want het was algemeen bekend: er zat geen cent geld. Van schoonheid, beminnelijkheid en het beetje schilderen, dat Eva deed, kan men niet trouwen en een huishouding bekostigen.

Baron Overstegen kende de dames reeds twee jaren; hij had dikwijls met Eva gedanst en ook eens deelgenomen aan een klein diner bij haar vader, die geheime regeeringsraad aan het ministerie was. Het meisje had altijd indruk op hem gemaakt, maar zoo goed als dezen avond was ze hem nog nooit bevallen. Wat gloeide dat bekoorlijke gezichtje, wat trilde soms dat slanke lichaam, wat leefde ze met de beide minnenden uit het stuk mee!

Er werd op het tooneel trouwens ook uitstekend gespeeld. Was de heer Muller een jeugdige, vurige Romeo, de geniale Eschenburg deed als Julia een storm van toejuichingen door de zaal weerklinken. Deze lenige brunette met de half als omsluierde blikken, met de melodische stem en den bijna schrikwekkenden hartstocht was het ideaal der verliefde Capuletti, was een vrouw, die het hart van eiken hoorder onmiddellijk moest veroveren. Toen het gordijn voor de laatste maal naar beneden ging, overhandigde men haar onder het gejuich van het publiek prachtige bloemen; ze boog dankend en keek bijzonder naar de loge, waar Overstegen met zijn gasten zat.

En nu, wees hartelijk bedankt! zei de vrouw van den geheimraad, toen ze voor den schouwburg afscheid van elkaar namen; het was overheerlijk!

- Het verheugt me, dat ik u van dienst kon zijn, - ik hoop spoedig weer de gelegenheid te hebben - of zie ik u ergens anders? Op een bal? Op een liefdadigheidsfeest?

- Over acht dagen gaan we naar den grooten bazar bij Kroll

- Daar ben ik natuurlijk ook - Goeden avond, dames, mijn groeten aan den geheimraad!

- Diep in gedachten ging de baron naar huis. Wat had die juffrouw Eschenberg verrukkelijk gespeeld! Wat zag ze er wonderschoon uit! Hoe vleiend had de zoete stem geklonken, diezelfde stem, welke hem nog onlangs had verzekerd: Ik speel eigenlijk altijd slechts voor één persoon, voor een verwante, bevriende ziel, van wie ik weet, dat hij in den schouwburg is. Was hij dat? Was hij het voor wie de geniale vrouw gloeide? — Maar dan dook naast de zwarte lokken van. de tooneelspeelster een blond kopje op: tv as hoofd met gouden lokken, omgeven door alle 1 bekoorlijkheden der jeugd. Wat hadden op dit fijne gezichtje rood en wit elkander afgewisseld, hoe had die slanke gestalte getrild onder de bekoring van Shakespeare's werkl Met welke schitterende oogen had ze hem bij 't afscheid de hand gedrukt, met welk een lieven blos haar: tot weerziens! gefluisterd. Ja — ze was een meisje van zeldzame aanvalligheid en liefelijkheid!

Laat, zeer laat eerst kwam de baron dezen avond in slaap en de geheele week, welke er op volgde, was hij tegen zijn gewoonte in zeer weinig stipt in zijn bezigheden. Zelfs de brief, die hem anders vergenoegd en vroolijk zou hebben gestemd (Waarde baron, ik hoop u op den liefdadigheidsbazar bij Kroll te zien! Ik heb daar een bloemenkiosk. Uw K. Eschenburg), zelfs deze brief veranderde niets aan zijn stemming, hij maakte hem alleen nog maar wat ontevredener. Wie kent de vrouwen? zei hij vaak tot zich zelven, wie kan ze tot op den bodem van haar hart zien? Ik wü toch gelukkig worden. Op den bazar zullen ze beiden wezen — ik zal kunnen vergelijken — wat zal het resultaat zijn?

- Zooals dat met zenuwachtige personen dikwijls het geval is, werd de baron ook hoe langer hoe gejaagder. Hij was op den avond, dat de bazar werd gehouden, een der eersten in de schoone feestzalen, toen kellners en feestcommissarissen nog druk bezig waren. Ongeduldig liep hij door de verschillende vertrekken en keek nu eens in den spiegel, dan weer op zijn horloge. De dames lieten op zich wachten. Eindelijk, toen hem de tijd te lang viel, sloeg hij zijn mantel om en ging naar de open vestibule om een sigarette te rooken en de bezoekers te zien aankomen. Equipage na equipage, yigelante na vigelante kwamen aanrollen en brachten schoone vrouwen en elegante mannen mee; zijden japonnen en ridderkruisen glinsterden. En onmiddellijk daarnaast — een beeld eener groote stad — vertoonden zich armoede en gebrek: halfverkleumde kinderen, die met magere handjes lucifers of waskaarsjes te koop aanboden. Mooie dame, beste meneer — vijfminutenbranders! Branden helder als de dag! Als u straks thuiskomt! Het doosje 10 pfennig! zag, dat hem deed stilstaan-, uit een huurkoets was een gesluierde dame gestapt, gekleed in een roze zijden japon en gehuld in een prachtigen pelsmantel en Perzische sjaal. Een der kleine kroeskoppen was naar haar toegegaan en bood haar met smeekend gebaar zijn waren aan. Ze gevoelde deze toenadering als een onaangename storing en maakte een afwerende beweging.

— Weg, vuile bengel! riep ze, je trapt mij immers op mijn japon! En toen ruischte ze de breede trap op naar de zee van lichten, welke haar van boven af tegemoet flikkerden. Deze stem — Overstegen kende zei Onder duizenden van stemmen zou hij dit orgaan weer herkend hebben! Deze stem, die zoo dikwijls van het tooneel in de tonen van barmhartigheid en edel medelijden tot hem had geklonken en zijn oor nu als een wanklank aandeed! Hoofdschuddend ging hij wat meer achteruit in de schaduw van een dikken pilaar. Tien, vijftien minuten verliepen, toen kwam er een vigelante aan, waaruit twee dames stapten. Terwijl de oudste den koetsier betaalde, kocht de jongste een klein meisje, dat op haar toekwam, een kleinigheid af.

— Hoe heet je? Eischen? Daar, kindje, — je moeder moet je wat goeds, wat warms koken, als je thuiskomt, jij klein, b vin ding!

Het kind knikte en keek met s bitterende oogen naar het geldstuk in haar hand, zoodat het vergat te bedanken.

Langzaam keerde de baron op eenigen afstand achter de dames naar de feestzalen terug, waar de bazar thans met een concert en het vertoonen van levende beelden werd geopend. In een klein, sierlijk gedrapeerd tentje verkochten Eva Brand en haar moeder prentbriefkaarten, welke Eva zelf geschilderd had. Toen de eerste aanloop der dandy's en bewonderaars van het schoone meisje voorbij w/as, kwam de baron bij het tentje.

— Goeden avond, juffrouw!

Ze bloosde en reikte hem de hand. Wilt u me ook een kleinigheid af koopen?

— Hij schudde het hoofd. Ik laat me gaarne iets schenken.

Ze glimlachte. En wat dan? Een kunstenaarsbriefkaart? Een genrestukje?

— lets heel anders. Ik zou gelukkig zijn, als u een wandeling met mij door den bazar zoudt willen maken.

— Heel gaarne — mama kan dan zoo lang op ons klein winkeltje passen..

Hij bood haar den arm en ze wandelden door de druk pratende menigte van winkeltje tot winkeltje. Alleen den bloemenwinkel, waarin juffrouw Eschenburg in een wonderschoon rosé costuum, verleidelijk glimlachend, als verkoopster fungeerde, vermeed de baron met opzet. Hij vergenoegde zich ermee, die met koelen groet voorbij te gaan.

Wel een uur was er verloopen, toen Overstegen zijn geleidster, beladen met allerlei dingen, welke hij voor haar gekocht had, weer aan de hoede van haar moeder toevertrouwde. Hij drukte haar zacht de hand en zei half luid: Tot weerziens — morgen!

Ze knikte even en liet hem met een uitdrukking van gelukzaligheid in de oogen gaan.

Nu kon Overstegen het niet langer in de feestelijke drukte uithouden, hij moest naar buiten in de vrije natuur, Langzaam ging hij naar zijn woning, zalig in het gevoel een hart te hebben gewonnen, waaraan de schoonste gave eener vrouw, de barmhartigheid, niet ontbrak.

De geniale Eschenburg echter wierp drie dagen later een courant op het vuur met een gebaar, dat haar als lady Macbeth eer aangedaan zou hebben. En toch bevatte het blad geen afkeurende beoordeeling I Maar op de laatste pagina stond onder de familieberichten de verloving van Overstegen met Eva Brand.

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